Istoricul Aeroportului

Aeroportul Tîrgu Mures are ca data de înfiintare anul 1936, avand azi venerabila varsta de 78 de ani, dar pe pozitionarea actuala functioneaza din anul 1969, odata cu construirea pistei betonate.

  • 1936 – Ordinul nr. 35.156/1936 al Ministerului de Interne privind înfiintarea Aeroportului  Targu Mures ce se va realiza si dezvolta etapizat pe amplasamentul ales pana în anul 1968.

Decizia Comisiei interimare a Primariei Municipiului Targu Mures de începere a lucrarilor în sedinta din 08.12.1936 ca urmare a Raportului 274571/1936.

Aeroportul era amplasat în aval la 2,5 km de centrul Municipiului Targu Mures pe o platforma de 313 ha, pe malul stang al raului Mures, cu coordonatele 24°14’ longitudine estica si 46°33’ latitudine nordica, locul ales fiind cel pe care în 4 septembrie 1912 a aterizat Aurel Vlaicu cu avionul construit de el. Primele zboruri au fost executate spre Bucuresti, Cluj si Budapesta cu aeronave de tip Li 2.

  • septembrie 1944 – Aerogara si hangarul au fost aruncate în aer de catre trupele hitleriste care se retrageau spre Budapesta
  • 9 iulie 1945 – Ziarul local Szabad Szo, sub titlul “Din nou zboara elevii” arata ca s-au reluat zborurile pe Aeroportul Tîrgu Mures, refacut partial
  • 1948 – Construirea în anul a planorului CIMBORA în cadrul sectiei de barci a fabricii forestiere din Reghin cu care se faceau zboruri pe Aeroportul Targu Mures
  • iulie 1948 – Începe reconstructia aerogarii si se realizeaza începerea de dirijare aeronave, ce ulterior în anul 1953 devine cabina de paza
  • iulie 1950 – Initierea în a zborurilor operatorului aerian TARS cu aeronave Li 2 pe relatia Targu Mures – Bucuresti si transportarea pana la finele anului a 4.350 de pasageri, continuate zborurile de planorism si aviasan
  • 1950 – Aeroportul Tîrgu Mures este dotat cu statie meteorologica conform standardelor vremii si centru de emisie alaturi de radiogoniometru de tip LORENZ. Balizajul era asigurat pe timp de zi cu balize din lemn si metal vopsite în alb si rosu

Tot în anul 1950 se începe prin munca voluntara reconstruirea hangarului si se amenajeaza la parterul Palatului Culturii din Targu Mures agentia TARS devenit ulterior TAROM

  • 1953 – Extinderea pistei înierbate la 1.100 m si suprafata totala cu 24 ha odata cu extinderea aerogarii cu 124 m2 si realizarea turnului de control cu înaltimea de 7 m
  • 1960 – La Aeroportul Tîrgu Mures au operat aeronave de tip Li 2, PO 2, IAR 813, IAR 817, MR 2 si AN 2 transportand 19.600 pasageri deserviti la sol de 18 angajati
  • 1961 – Începe construirea Aeroportului Tîrgu Mures pe noul amplasament în aval de raul Mures, în dreptul satului Vidrasau, cu coordonatele 24°24’51’’ longitudine estica si 46°28’04’’ latitudine nordica, la 14 km de Municipiul Targu Mures, pe o platforma de 78 ha, aflata la o altitudine de 294 m fata de nivelul marii, primul comandant al noului Aeroport Targu Mures fiind dl. Molnar Tiberiu. Noul Aeroport dispune de pista înierbata de 1.325 x 30 m, Aerogara 810 m2, Uzina electrica 268 m2, Cladire industriala 299 m2, Radiofar apropiat 73 m2 la 1.100 m de prag pe axul pistei, Radiogoniometru 29 m2 la 1.700 m de prag pe axul pistei, Radiofar îndepartat 257 m2 la 8.150 m de prag pe axul pistei, Platforma betonata îmbarcare/debarcare de 2.140 m2, Balizaj simplificat pentru zboruri de noapte, Turn de control.
  • 1969 – Aeroportul Tîrgu Mures este inaugurat pe noul amplasament din Vidrasau, pista se extinde la 2.000 x 30 + 15 m si platforma de îmbarcare/debarcare la 14.110 m2.
  • 1978 – Zborurile de la Aeroportul Tîrgu Mures s-au efectuat cu aeronave de tip AN 24 transportandu-se 19.077 pasageri, deserviti de un personal aeroportuar de 89 angajati.
  • 1982 – Aeroportul Tîrgu Mures a înregistrat un trafic aerian de 18.471 pasageri, sub comanda dlui. Urzica Petru.
  • 1990 – Aeroportul Tîrgu Mures a deservit 27.872 pasageri, sub comanda dlui. Fratean Dan Claudiu.
  • 1992 – Are loc scindarea personalului aeroportuar odata cu formarea ROMATSA.
  • 1994 – Promovarea proiectului de dezvoltare în ansamblu al Aeroportului Tîrgu Mures intitulat “Eurodirect 35”, care includea dezvoltarea infrastructurii si dotarilor de aeroport, în conformitate cu cerintele traficului aerian, realizarea si corelarea acestora la Zona Cargo, Zona Economica Libera si Parcul de distractii.

Aeroportul Tîrgu Mures devine primul membru al ACI din Romania.

  • 1997 – Prin HG 398 Aeroportul Tîrgu Mures se transfera sub tutela Consiliului Judetean Mures
  • 1999 – S-a initiat extinderea aerogarii cu pavilion destinat fluxului international.
  • 2001 – S-a initiat modernizarea balizajului, dupa ce s-au realizat dotari cu echipamente moderne pentru deservirea aeronavelor si a avut loc procesul de specializare al personalului din cadrul regiei, în cadrul unor cursuri teoretice la Hamburg si practice la aeroportul Lubeck, Germania.
  • 2002 – GAC HAmburg a realizat “Studiul de piata si marketing privind potentialul Aeroportului Tîrgu Mures” iar Aeroportul devine membru ARC.

Tot în anul 2002 s-a realizat un trafic aerian de 5.000 pasageri transportati sub comanda dlui. Runcan Petru Stefan si s-a initiat o campanie de relansare a traficului aerian, potrivit unui standard ridicat de calitate si la costuri reduse, functie de frecventa de operare.

  • 2003 – Se initiaza proiectul de împrejmuire a suprafetei aeroportuare de 92 ha
  • 2005 – S-au definitivat si dat în functiune importante investitii precum: extindere aerogara, moderinzare balizaj, modernizare securitate perimetrala deservindu-se un total de 12.571 pasageri, odata cu initierea zborurilor Carpatair, Cimber Air si Tarom.
  • mai 2006 – Aeroportul Tîrgu Mures capata denumirea de “Aeroportul Transilvania Tîrgu Mures”.
  • 2006 – S-a realizat traficul pe întreg anul 2005 în primele 5 luni, preconizandu-se a se deservi 31.482 pasageri, odata cu initierea zborurilor companiilor MALEV, WIZZ AIR si BLUE AIR, alaturi de operatorii uzuali din anul anterior.
  • mai 2012 – Ministrul transporturilor si infrastructurii a emis în data de 4 mai 2012 Ordinul 360 privind certificarea ca aeroport international a Aeroportului “Transilvania” Tîrgu Mures, în temeiul art. 1 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 791/2009 privind conditiile pentru certificarea aeroporturilor civile internationale sau deschise traficului aerian international, precum si al art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, cu modificarile si completarile ulterioare.
  • 30 aprilie 2013 – Compania irlandeza Ryanair îsi începe activitatea la Aeroportul Transilvania Tîrgu Mures, efectuand zborurile internationale cu destinatia Bruxelles si Pisa.
  • 2014 – Aeroportul International „Transilvania” Tîrgu Mures a înregistrat în perioada 2010-2013 o crestere a numarului de pasageri cu peste 380 de procente devenind astfel cel mai dinamic aeroport din Romania în privinta volumului de pasageri.

Aeroportul International „Transilvania” Tîrgu Mures a înregistrat în perioada 2010-2013 o crestere a numarului de pasageri cu peste 380 de procente devenind astfel cel mai dinamic aeroport din Romania în privinta volumului de pasageri – de la 74.353 pasageri deserviti în anul 2010, 256.713 în anul 2011 si 300.427 în anul 2012 ajungand la un numar de 363.398 pasageri înregistrat în anul 2013.